В обсега на защита на правата на потребителите се включват въпросите, сигналите и жалбите на гражданите, търсещи съдействието на омбудсмана за решаване на техни нарушени права, засягащи следните теми:
- Топлоснабдяване – проблеми, свързани с: прекъсвания на снабдяването с топлинна енергия; некачествено битово горещо водоснабдяване; високи сметки; неполучаване на хартиени фактури или по електронен път; неизправност на измервателните уреди; липса или недостатъчна информация относно начина на формиране на сметките и др.
- Газоснабдяване – проблеми, свързани с прекъсвания в снабдяването с природен газ; завишени сметки; неполучаване на хартиените фактури или непредоставянето на фактури по електронен път; проблеми при присъединяването на обекти към газоразпределителната мрежа; липса на отговор или неудовлетворителен отговор от газоснабдително дружество по заявления от битови клиенти за проверка на потреблението и др.
- ВиК – проблеми, свързани с разпределянето на допълнителни количества вода по индивидуалните партиди за ВиК услуги, представляващи разликата между отчета по общия водомер и сумата от индивидуалната консумация (т.нар. „общо потребление“); начислени завишени сметки за вода; лошо качество на водоснабдителната услуга; неосигуряване на алтернативен източник на вода при продължително спиране на водоснабдяването и др.
- Eлектроснабдяване - въпроси относно: получени високи сметки за ток, които не съответстват на потреблението; лошо качество на електрозахранването (чести прекъсвания, ниско напрежение и др.); забавено присъединяване на обекти към електроразпределителните мрежи; извършени проверки и подмяна на средства за търговско измерване в отсъствие на клиентите; липса на информация относно предстоящи проверки на електромери, неправомерни прекъсвания на електроснабдяването и откази за възобновяване на електроенергийните услуги и др. въпроси;
- Сметосъбиране - некачествено предоставяне на услугите, за които се дължи таксата за битови отпадъци (неспазване на утвърдената честота на сметоизвозване, нередовно почистване на тротоари, улици и обществени площи от отпадъци); завишен размер на таксата за битови отпадъци и определянето ѝ за услуги, които реално не се предоставят от съответните общини; поставяне на допълнителни условия за частично освобождаване от такса битови отпадъци за имоти, които не се ползват през годината; бездействие на отговорните общински органи при подаване на сигнали, свързани с нарушаване на нормите за чистота и др.;
- Телефонни услуги – въпроси относно надписана сметка, недобро покритие на мобилния оператор, роуминг услуги, мобилен интернет, подписване на договори с мобилните оператори;
- Интернет и телевизия – въпроси относно качество на услугите, завишени сметки, начисляване на неустойки за н върнато оборудване, преустановяване на предаването на телевизионни канали, национална цифрова телевизия.
- Пощенски оператори - проблеми, свързани със забавени пощенски пратки; нарушаване целостта на пощенска пратка; забавено изплащане на пенсии и добавки към тях; проблеми при освобождаване на пощенски пратки и др.
- Превозвачи - проблеми, свързани с: липса на обществен транспорт в малките населени места или недостатъчен такъв; лоши условия в превозните средства; нарушения, извършвани от водачи и контрольори; цената на превозните документи; закъснения на полети; загубен багаж; недопускане до борда на самолет; неспазено разписание на влакове и междуградски автобуси и др.